Zawód copywritera kojarzy się przede wszystkim z kopiowaniem tekstów. Tymczasem copywriter tworzy teksty i slogany reklamowe. Często tekst tworzone przez copywritera mają być podporządkowane zasadom SEO, w celu wspomagania pozycjonowania strony internetowej.
Copywriter to osoba, która codziennie tworzy duże ilości treści, więc powinna ona łatwo posługiwać się słowem(tzw. lekkie pióro). Copywriter powinien posiadać dobrze zbudowane portfolio, które stanowi podstawę przyjęcia do wielu firm. Copywriter to osoba tworząca przede wszystkim teksty powiązane z marketingiem, więc służące konkretnemu celowi(reklama produktu, usługi czy marki).
Copywriter tworzy teksty zgodnie z zasadami obowiązującymi dany język. W przypadku zawodu copywritera bardziej liczy się doświadczenie i praktyka niż wykształcenie. Jednakże zawód copywritera wymaga również codziennych ćwiczeń warsztatu i pisania. Dodatkowo copywriter powinien poszerzać swoją wiedzę w zakresie takich dziedzin jak psychologia, socjologia, ekonomia behawioralna i inne.
Copywriter musi być także cierpliwy, gdyż nigdy nie wiadomo kiedy przyjdzie pomysł na tekst czy kampanię. Musi cierpliwe zaczekać na iskrę, która przywróci go do procesu tworzenia na wysokim poziomie. Copywriter może pracować jako wolny strzelec, prowadzić własną działalność gospodarczą, na umowę o dzieło czy na etacie. Wybór ścieżek zawodowych ma spory. Wszystko zależy od jego kreatywności i wyobraźni. Dla copywritera nie ma ograniczeń, potrzebna jest tylko kartka papieru, coś do pisania lub komputer z klawiaturą.