Specjaliści od pozycjonowania stron www podkreślają, że z roku na rok staje się ono coraz trudniejsze. Warto też zauważyć, że jest to proces, który wymaga ciągłego uczenia się oraz poszukiwania nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Przede wszystkim dzieje się tak dlatego, że same wyszukiwarki podlegają zmianom, co ma wpływ bezpośrednio na pozycjonowanie. Drugim ważnym aspektem jest konkurencyjność firm, które zajmują się osiąganiem najwyższych wyników w wyszukiwarkach. Każdy innowacyjny projekt jednej z firm, z czasem doczeka się odpowiedzi z pozostałych przedsiębiorstw. Dlatego też Ci, którzy postanowili związać swoją karierę z pozycjonowaniem muszą mieć świadomość, że będzie to coraz trudniejszy sposób na dochód. W tej branży doskonale sprawdzają się osoby, które są kreatywne, pomysłowe i przede wszystkim konsekwentne. Pozycjonowanie nie jest działaniem doraźnym, ani chwilowym. Jeżeli naszym zadaniem jest pozycjonowanie danej frazy, marki lub produktu, bardzo szybko uświadomimy sobie, że jest to proces ciągły. Zarówno przez wzgląd na fakt, że zależy nam na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, ale również na działania konkurencji, zwłaszcza w przypadku popularnych i atrakcyjnych fraz. Nie jest tajemnicą, że pozycjonowanie jest trudnym i wymagającym cierpliwości zadaniem, ale jego efekty potrafią przynieść prawdziwą satysfakcję. Społeczność pozycjonerów to nie tylko nieśmiali informatycy, ale przede wszystkim prawdziwi wojownicy w walce o najwyższe pozycje w wyszukiwarkach.
Jak we mgle
Pozycjonowanie przypomina nieco poruszanie się we mgle, dodatkowo takiej, z której zaraz może się wyłonić się niebezpieczeństwo, uniemożliwiające bezpieczne przejście. Takimi „potworami z mgły” może być naprawdę wiele zdarzeń: nagłe zmiany w wyszukiwarkach, błąd czynnika ludzkiego, problem sprzętowy, konkurencja i wiele innych, które pojawiają się znienacka i potrafią naprawdę namieszać. Bardzo ważna jest w takich sytuacjach reakcja. Zwłaszcza wtedy, kiedy awarii dotyczy tak naprawdę powodzenie biznesu naszych klientów. Reagować należy szybko, ale racjonalnie i skutecznie. Nagłe działania podyktowane paniką nie przynoszą nic dobrego, co udowodniło już wiele sytuacji, o których głośno było w sieci. Niektóre z nich, przez wzgląd na nieodpowiednią reakcję na sytuację kryzysową, straciły swoich klientów, jak również dobre imię, ponieważ w sieci informacje roznoszą się błyskawicznie.
W branży wszyscy się znają
To prawda. Specjaliści związani z pozycjonowaniem, zwłaszcza ci najlepsi, doskonale się znają. Istotne publikacje, spotkania, prezentacje, kursy i panele. To właśnie tam rozmawia się na tematy związane z branżą. W kuluarach mówi się dużo i konkretnie, nic dziwnego zresztą, że wszelkie informacje, zwłaszcza wpadki, fuzje i konflikty, szybko rozchodzą się w branżach związanych z Internetem. Tym samym wcześniej wspomniane wpadki czasem mogą się okazać tożsame z zakończeniem kariery. Tak dzieje się najczęściej z firmami, które zachłannie obiecują klientom złote góry, a nie mogą zrealizować w praktyce nawet podstawowych założeń pozycjonowania. Z tego również słynie branża: z postaci „specjalistów”, którzy pojawiają się na rynku nagle, robią bardzo dużo szumu mimo braku wiedzy i doświadczenia, po czym znikają po tym, jak klienci dzielą się w sieci negatywnymi opiniami na ich temat.
Co będzie dalej?
Tego nie wie nikt, no chyba, że posiada magiczne moce spojrzenia w przyszłość. Pozycjonowanie najwyraźniej będzie nadal opierało się na poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dla konkretnego klienta. Najpopularniejsze frazy nadal będą najtrudniejsze, a niewielkie podmioty zajmujące się drobnym e-commerce sukcesywnie będą walczyć ze sobą o mityczne TOP10. Chyba, że nagle poszukiwanie informacji w sieci zmieni się zupełnie na rzecz odmiennego algorytmu lub takiego mechanizmu, który zupełnie wykluczy pozycjonowanie z gry. Taki scenariusz jednak, o ile w ogóle jest możliwy, czeka nas raczej w bardzo odległej przyszłości. Póki co pozycjonerzy muszą ciągle się kształcić, inwestować w siebie, współpracować z innymi specjalistami i szukać rozwiązania dotyczącego nie tylko najwyższych pozycji, ale również utrzymywania ich na satysfakcjonującym poziomie.